عکاسی و هنر

40 حقیقت جالب در عکاسی که احتمالا نمی‌دانستید

عکاسی از روز پیدایش تا کنون تغییرات زیادی داشته و در برهه های مختلف نقش مهمی را ایفا کرده است. پس احتمالا مواردی که در زیر بیان شده برای شما جالب خواهد بود.

1- کلمه عکاسی (photography)ریشه ی یونانی دارد و به معنی نقاشی با نور است.

2- کلمه دوربین از یک کلمه ی لاتین به نام “camera obscura”گرفته شده و به معنی اتاق تاریک است.

3- sir john Herschel برای اولین بار در سال 1839 رشته ی عکاسی را بنا کرد

4- عکاسی مدرن در سال 1820 و توسط فرانسوی ها آغاز شد.

5- در سال 1388 دوربین fuji DS-IP اولین دوربین عکاسی شناخته شد که می توانست عکس‌ها را کامپیوتری ثبت کند. این دوربین دیجیتالی، برخلاف دوربین‌های معمولی که عکس‌ها را با نوار فیلم عکاسی ثبت می‌کردند، عکس‌ها را در فرمت دیجیتالی ثبت می‌نمود.

6- George Eastman رئیس چند ملیتی Kodak این شرکت را بر اساس صدایی که پس از فشردن دکمه ی شاتر دوربین شنیده میشود  نام گذاری کرد.

7- گرانترین دوربین دنیا Daguerreotyp نام دارد این دوربین ۱۶۸ ساله و متعلق به یک پژوهشگر آمریکایی می‌باشد. او این دوربین را از پدرش، استاد عکاسی حرفه‌ای در دانشگاه مونیخ به ارث برده است. قیمت این دوربین اکنون حدود ۱۳۲۰۰۰ دلار ( معادل ۵۲۸ میلیون تومان) می‌باشد.

8- اولین دوربین ارائه شده در تاریخ دوربین سوراخ سوزنی است، که به قرن چهارم یا پنجم میلادی برمی‌گردد.

9- در سال 1826 اولین عکس دنیا را توسط دانشمند فرانسوی ب نام ژوزف نیسفه فور نیفس و با دوربین سوراخ سوزنی گرفت.

10- در گذشته سنسور‌های نوری دوربین‌های مدرن، قابلیت دریافت طیف‌های رنگی مختلف را نداشته و تمام عکس‌ها را سیاه‌وسفید ثبت می‌کردند. به‌تدریج این سنسور‌ها به نوعی طراحی شدند تا رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را بر اساس نور محیط تشخیص دهند و این رنگ‌ها را به عکس اضافه کنند.

11- اولین عکسی که از طوفان گرفته شد، متعلق به طوفان بیست‌ وهشتم اوت سال ۱۸۸۴ بود. این طوفان در ۲۲ مایلی (یا ۴۵ کیلومتری) جنوب غربی هاروارد، در جنوب داکوتا رخ داد و توسط عکاسی ناشناس ثبت شد.

12- عکس Machu picchu (شهری با دیوارهای سنگیِ جلا داده‌شده که مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده است) اولین عکس در حوزه‌ی باستان‌شناسی می‌باشد.

13- اتاق‌های تاریک واقعاً تاریک نیستند و لامپ سیاه رنگی در این اتاق‌ها وجود ندارد. این اتاق‌ها اغلب با نور قرمز رنگ یا کهربایی رنگی روشن می‌شوند، چون کاغذ‌های سیاه‌وسفیدی که قرار است به عکس‌ تبدیل شوند، به نور آبی، یا آبی مایل به سبز حساس هستند.

14- اولین موادی که برای توسعه‌ی عکاسی و ثبت عکس‌ها استفاده می‌شد، برای تثبیت عکس‌ها به کار برده می‌شدند. این تثبیت‌کننده‌ها، سمی بودند و استفاده‌ی نادرست و بی‌احتیاط از آن‌ها، خطرناک و مهلک بود

15- بزرگ‌ترین دوربین موجود در جهان، به یک روزنامه‌‌نگار هندی به نام Dilish Parekh متعلق است. او از سال ۱۹۷۷ شروع به خرید و جمع‌آوری دوربین‌های عکاسی کرد و اکنون تقریباً ۴۴۲۵ دوربین عتیقه و آنتیک دارد و به‌این‌ترتیب، صاحب بزرگ‌ترین کلکسیون دوربین عکاسی جهان است

16- چشم غیرمسلح انسان، در محیط‌های پرنور و روشن مثل دیافراگم f/8.3 و در محیط‌های کم‌نور، همانند دیافراگم F/2 می‌بیند.

17- عکاس، استیون مک کوری (Steven McCurry )، لباس محلی به تن کرد و حین ورود به کمپین مهاجران پناهنده، از یک دختر افغانی عکس گرفت. این عکس با عنوان « Afghan Girl » مشهور است. عکس «دختر افغان» یا ” Afghan Girl” در سال ۱۹۸۴ ثبت شد و در سال ۱۹۸۵ در مجله‌ی National Geographic منتشر شد.

19- صاحب عکس « Afghan Girl” تا قبل از سال ۲۰۰۲ و زمانی که عکس خود را در مجله دید، نمی‌دانست مشهورترین عکس جهان از او ثبت شده است.

20- Robert Capa ، عکاس مجارستانی بود که از جنگ‌ها عکاسی می‌کرد. او حدوداً از ۵ جنگ معروف در جهان، عکس انداخته است. Robert Capa  در سال ۱۹۵۰ میلادی، حین عکاسی از اولین جنگ اندونزی پایش روی یک مین رفت و کشته شد.

21- در سال ۱۹۸۷، برادران knoll ، نرم‌افزار فتوشاپ را با عنوان نرم‌افزار « ImagePro” برنامه‌نویسی کردند. شرکت Adobe این برنامه را خریداری کرد و نام آن را به فتوشاپ، تغییر داد.

22- ابزار dodge, burn و sponge در فتوشاپ تکنیک‌های واقعی‌ای هستند که در اتاق تاریک برای روشن ، تیره و اشباع کردن عکس انجام می‌شود.

23- روزانه حدود ۳۰۰ میلیون عکس در فیس‌بوک آپلود می‌شود و جمعاً، ۲۵۰ میلیارد عکس در این شبکه‌ی اجتماعی، موجود است.

24- بیشترین عکسی که در تاریخ دیده ‌شده،‌ عکس پیش‌فرض ویندوز ایکس پی می‌باشد.

25- Gustave Le Gray ، برای نخستین بار در سال ۱۸۵۰، ایده‌ی عکاسی HDR را ارائه داد.

26- داستان عکس « دست امید» یا « Hand of Hope » ازاین‌قرار است که حین سزارین یک مادر، کودک دست خود را از شکاف رحم مادر خارج کرد و به‌طور ناگهانی دست جراح را گرفت. پس‌ازآن جراح به گریه افتاد و تا چند دقیقه واقعاً نمی‌توانست هیچ چیزی بگوید.

27- عکس سیاه‌وسفید به شما کمک می‌کند تا داستان و ماهیت عکس را ببینید و حواستان با رنگ‌های مختلف در عکس پرت نشود.

28- غمگین‌ترین عکس جهان، متعلق به کودکی سودانی است که از گرسنگی و ضعف گوشه‌ای نشسته و لاش‌خوری، منتظر مرگ اوست. عکاس Kevin Carter ،‌ این عکس را ثبت کرد و عکسش، برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر (Pulitzer Prize ،جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی، که بخش‌های گوناگون دارد) شد. او سه ماه بعد از ثبت این عکس خودکشی کرد.

29- داگرئوتایپ یاداگرئوتیپبه فرانسوی ( daguerréotype) نخستین روش موفق در ثبت عکس‌های دائمی و استفادهٔ تجاری از عکاسی است. در این روش، به صفحهٔ نقره‌ای‌ مدتی بخار ید داده تا قشر نازکی از دور نقره بر روی آن قرار گیرد سپس این صفحه را در دوربین گذارده و عکس‌برداری می‌کنند. این روش را Louis Daguerre  مخترع و عکاس فرانسوی در سال ۱۸۳۷ میلادی اختراع کرد. اولین عکسی که با این روش ثبت شد، از یک شخص در خیابان پاریس گرفته شد.

30- عکس تار زمانی ثبت شد که دوربین حین عکاسی و فشردن دکمه‌ی شاتر، تکان خورد.

31- اولین عکس از کره‌ی ماه در سال ۱۸۵۱ گرفته شد و در سال ۱۹۵۹ ، اولین عکس از سمت تاریک کره‌ی ماه گرفته شد.

32- دوربین‌هایی که لنز‌های بزرگ تله‌فوتو روی آن‌ها سوار است، می‌توانند از فاصله‌ی خیلی دورتری عکاسی کنند ولی در عکس‌ها سوژه را نزدیک‌تر نشان دهند. این لنز‌ها غالباً برای عکاسی از حیاط وحش یا عکاسی ورزشی که عکاس نمی‌تواند زیاد به سوژه‌ها نزدیک شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

33- امروزه، تعداد عکس‌هایی که در دو دقیقه در جهان ثبت می‌شوند، با کل تعداد عکس‌هایی که در سال ۱۸۰۰ میلادی در جهان ثبت شد، برابر است.

34- اولین عکس رنگی دائمی در سال ۱۸۶۱ ثبت شد. قبل از این تمام عکس‌های رنگی به‌محض آن‌که ثبت می‌شد، ناپدید می‌شدند.

35- اولین عکس دیجیتالی جهان، در سال ۱۹۸۸ ثبت شد.

36- به خاطر تلفن‌های همراه مجهز به دوربین و عکاسی دیجیتالی، سالانه ۳۵۰ میلیارد عکس در جهان گرفته می‌شود.

37- Yousuf Karsh، معروف‌ترین عکاس پرتره‌ی ارمنی قرن بیستم، از این افراد عکس گرفته است «وینستون چرچیل، آلبرت اینشتین، ملکه‌ الیزابت دوم، جان اف کندی، پاپ جان پاول دوم، اندرو هفبرن، پابلو پیکاسو و …»

38- بزرگ‌ترین دوربین موجود در جهان، به یک روزنامه‌‌نگار هندی به نام Dilish Parekh متعلق است. او از سال ۱۹۷۷ شروع به خرید و جمع‌آوری دوربین‌های عکاسی کرد و اکنون تقریباً ۴۴۲۵ دوربین عتیقه و آنتیک دارد و به‌این‌ترتیب، صاحب بزرگ‌ترین کلکسیون دوربین عکاسی جهان است.

39- در سال ۱۹۲۶ ، دکتر ویلیام لانگلی (William Longley) و عکاس جغرافیایی چارلی مارتین (Charles Martin)، اولین عکس رنگی زیر آب را در خلیج مکزیک، محلی در جزیره‌ی فلوریدا ثبت کردند.

40- در سال ۱۸۷۸، عکاس انگلیسی ادوارد مایبرج (Eadweard Muybridge )، برای اولین بار از سوژه‌های متحرک عکاسی کرد. او واقعاً مایل بود که برای عکاسی از یک اسب در حال یورتمه، حتماً سم آن روی زمین باشد و سپس عکس‌ها را ثبت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.